Husqvarna

Focused Minds leder produktlanseringen av X-Cut i projektet EDGE.

Husqvarna har startat upp en ny helautomatiserad fabrik i Huskvarna för tillverkning sågskedjor. Även utveckling av egna sågkedjor var en del av projeket som kallas EDGE. Detta är ett strategiskt viktigt projekt då Husqvarna har investerat över en miljard kronor. Projektet är komplext med många utmaningar. Husqvarna ska hämta in ett teknikförsprång som de etablerade konkurrenterna, där man producerat sågkedjor i över 30 år har. Projektet har inneburit att utveckla nya kedjor, produktionsmetoder, maskiner, få allting på plats och fungera tillsammans, samtidigt som man utvecklar ny kompetens och personal.

Focused Minds har i EDGE projektet varit ansvariga huvudprojektledare för produktlanseringen globalt både på eftermarknad och på motorsågar men även ansvariga för försörjningen till alla lager och fabriker för motorsågstillverkning. Uppgifterna har inkluderat att hantera och koordinera allt från go-to-market, marknadsföring, produktförsörjning med in och utfasning av produkter i lager och inte minst att ändra alla befintliga motorsågsmodeller, certifieringar, handböcker och teknisk dokumentation etc.

Projektteamet har fått arbeta i ett projekt som tvingats vara mycket agilt och med högt fokus från både ledning, marknad och andra intressenter. Det fokus på driv framåt men samtidigt tekniska komplexiteten i uppgiften att utveckla och tillverka de nya kedjorna har tvingat projektteamet att vara mycket flexibelt för att klara uppgiften.

”En styrka Focused Minds har är att dem både kan rycka ut och jobba nere i detaljerna när det behövs och lite senare leda arbetet framåt gällande större principiella frågeställningar mot olika stakeholders.”

– Anders Bengtsson, vice president parts & accessories Husqvarna Group

Det finns många interna intressenter och kontaktytor. Bara för att lansera produkten i hela världen innebär att man ska ta fram marknads och säljmaterial på alla språk och driva lokala produktlanseringar och säljkampanjer i de olika länderna som koordineras med företagets övriga aktiviteter. Nyckel för att lyckas med detta har varit ett gott samarbete i projektteamet och företaget med snabb och effektiv kommunikation. Annan nyckel för att lyckas har varit bra personkemi och målfokus.

Med den första kedjan lanserad runt om i världen kan man inte säga annat att produkten blivit en succé då Husqvarna ökat sin försäljning och X-cut produkten fått ett mycket positivt mottagande av användarna. Med EDGE har Husqvarna inte bara kunnat öka sin sågkedjeförsäljning på befintliga marknader utan även öppna upp för nya marknader. Trots denna tuffa uppgift så har man med lanseringen av den första sågkedjan X-Cut SP33G visat att man inte bara kunde mäta sig med konkurrenterna utan till och med slå dem!

Den här webbplatsen
använder cookies.

Cookies (”kakor”) består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Focused Minds, orgnr. 559076-0046 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.